1 березня 2018 р., при Кафедрі історії України Ужгородського Національного Університету, відбувся семінар, присвячений отцю Атанасію Пекарю ЧСВВ та його «Нарисам історії Церкви Закарпаття».
 
 Семінар був організований Василіянською Провінцією Св. Миколая в Україні, у співпраці з Кафедрою історії України Ужгородського Національного Університету та Інститутом історії Церкви Українського Католицького Університету.
 
Датою проведення семінару був день народження о. Атанасія Пекаря, який народився 1 березня 1922 р.
 

Модератором семінару, який складався з трьох доповідей та дискусії, був пан Олег Турій – директор Інституту історії Церкви УКУ. На початку, Протоігумен Провінції Св. Миколая в Україні – о. Андрій Белеканич ЧСВВ, виступив перед учасниками з вітальним словом.

 
У доповідях Життєвий шлях та служіння о. Атанасія Пекаря, ЧСВВ о. Єронім Грім, ЧСВВ, ліценціат з історії Церкви, віце-ректор з навчальної частини ВІФБС розповід про бажання  Нарис історії Церкви Закарпаття Атанасія Пекаря як науковий та навчальний доробок (Доповідач: Віктор Кічера, кандидат історичних наук, доцент Кафедри історії України УжНУ)
Творча спадщина о. Атанасія Пекаря, ЧСВВ: масштаби і спрямування (Доповідач: Володимир Мороз, кандидат історичних наук, науковий співробітник Інституту Історії Церкви УКУ)
Після доповідей відбулася дискусія доповідей
Розпочав цю частину Преосвященний Владика Ніл (Лущак) ЧБМ – Єпископ-помічник Мукачівської греко-католицької єпархії, поділившись з учасниками своїми думками стосовно постаті о. Атанасія Пекаря.
Опісля Модератор п. Олег, по черзі надав слово учасникам дискусії згідно програми семінару. Ці виступи мали Роман Офіцинський – доктор історичних наук, професор, завідувач Кафедри історії України УжНУ,
Юрій Данилець – кандидат історичних наук, доцент, докторант Кафедри історії України УжНУ,
о. Полікарп Марцелюк, ЧСВВ – ліценціат з історії Церкви, Голова Місії Постуляційного Центру беатифікації УГКЦ,
о. Михайло Михайлець – викладач Ужгородської богословської Академії ім. блаж. Теодора Ромжі.
 Після виступів згаданих дискутантів, слово мали теж інші учасники семінару.
Загалом учасники висловили вдячність організаторам семінару та сподівання, що такі наукові зустрічі будуть проводитися й надалі.
 Окрім згаданих учасників, в семінарі взяли участь: Отці Василіяни: о. Віталій Попадюк ЧСВВ – Директор Василіянського видавництва «Місіонер», о. Маракій Ленів ЧСВВ – Ігумен та о. Павло Ясиновський ЧСВВ з Василіянського монастиря в м. Дрогобичі, о. Іван Майкович ЧСВВ – Ігумен Крехівського монастиря, о. Никанор Ситар ЧСВВ та д. Піо Павлик ЧСВВ з Василіянського Інституту Філософсько-Богословських Студій, о. Тарас Іванина ЧСВВ – Настоятель Боронявського монастиря, о. Веніамин Довганич ЧСВВ – Настоятель Мукачівського монастиря, о. Михайло Станко – Намісник та о. Лука Буняк ЧСВВ і бр. Домінік Костак ЧСВВ з Малоберезнянського монастиря.
  • Сестри Чину Св. Василія Великого з м. Ужгорода, м. Хуста та м. Перечина.
  • Науковці, професори, діячі культури і науки та студенти.
 На завершення семінару відбулося підбиття підсумків, після чого Секретар Провінції Св. Миколая о. Франціск Онисько ЧСВВ виступив з подячним словом, в якому теж наголосив, що цей рік в Провінції Св. Миколая буде по-особливому присвячений о. Атанасію Пекарю та його науковій спадщині.
Останньою частиною семінару була зустріч усіх учасників за кавою, під час якої була можливість познайомитися, поспілкуватися та придбати три томи Нарисів історії Церкви Закарпаття о. А. Пекаря.
Майбутній історик народився 1 березня 1922 р. у Перечині на Закарпатті і при хрещенні отримав ім’я Василь. Атанасій — це ім’я, прийняте у чернецтві. Юнак навчався в Ужгородській гімназії, а відтак — в українській гімназії святого Йосафата в Римі і папському університеті «Урбаніанум». В останньому він захистив дисертацію на тему «Канонічне підняття Мукачівської єпархії у 1771 р.», котра вийшла друком латинню у 1956 р. Але вже до того, у 1946 р., уродженець Закарпаття став священиком. 22 березня 1956 р. він вступив до Василіянського Чину. Священиче, монаше служіння та дослідницька праця тісно переплелися в житті о. Атанасія, який не зміг повернутися на Батьківщину, де комуністична система репресувала Греко-Католицьку Церкву.
У 1948–1950 рр. о Пекар був священиком Пітсбурзької греко-католицької єпархії. У 1950–1956 рр. працював професором семінарії св. Кирила і Методія; у 1956–1960 рр. — викладав українську мову у монастирській школі в Мондері, що в Канаді, а в 1960–1967 рр. був вихователем новиків (тих, хто бажав стати ченцем) у монастирі св. Йосафата у Ґлен-Ков, що в США. Був о. Пекар і парохом церкви св. Миколая у Чікаго, у 1979–1982 рр. працював заступником керівника українського відділу Радіо Ватикан. У 1990–1996 рр. його обрали протоконсультором (радником) протоахримандрита (керівника) Василіянського Чину. Із 1996 р. він знову перебував у монастирі в Ґлен-Ков, де працював. Помер 28 вересня 2011 р.
Утім, така біографія не розкриває повністю особу о. Пекаря, адже попри виконання численних вказаних обов’язків він умів перманентно займатися історичними дослідженнями. Передусім відзначу, що працею життя, magnum opus, його став тритомник «Нариси історії Церкви Закарпаття», перший том якого вийшов у 1967 р., другий — у 1997 р., третій (не завершений з огляду на смерть автора) — у 2014 р. Повний бібліографічний опис «Нарисів…» виглядає наступним чином:
1. Пекар Атанасій, ЧСВВ. Нариси історії Церкви Закарпаття, т. 1: Ієрархічне оформлення [=Наукові записки ЧСВВ, сер. 2, секція 1, т. 22]. Рим 1967.
2. Пекар Атанасій, ЧСВВ. Нариси історії Церкви Закарпаття, т. 2: Внутрішня історія [=Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 1, т. 50]. Рим – Львів 1997. 
3. Пекар Атанасій, ЧСВВ. Нариси історії Церкви Закарпаття, т. 3: Монаше життя. Ужгород 2014. 
 Окремо слід виділити книгу о. Пекаря «Досконалий християнин. Чернечий ідеал св. Василія Великого», яка витримала вже два видання — 1968 і 2005 р. Але основу бібліографії ченця-науковця складають саме історичні праці. Тож, у сподіванні, що спадщина згаданого автора становитиме інтерес для дослідників, подаю нижче його вибрану бібліографію.
Книги і брошури
1. De Erectione Canonica Eparchiae Mukačoviensis (1771). Hbv 1956.
2. Василіянин-ісповідник, єп. Павло Ґойдич, ЧСВВ. Нью-Йорк, 1961.
3. Владика-Мученик, єп. Теодор Ю. Ромжа (1911–1947). Нью-Йорк, 1962. Серія «Слово Доброго Пастиря».
4. St. Basil the Great — His Lіfe and Work (329—379). Нью-Йорк 1963.
5. Saint Josaphat (1580—1623). Нью-Йорк 1967.
6. Historic background of the Eparchy of Priashev. Pittsburgh, 1968.
7. Our Slavic Heritage. Pittsburgh, 1969.
8. Basilian Reform in Transcarpathia. Рим 1971.
9. Our Past and Present — Historical Outlines of the Pittsburgh Metropolia. Піттсбург 1974.
10. Our Martyred Bishop T. Romzha. Pittsburgh, 1977.
11. Bishop Hopko – Confessor of Faith. Pittsburgh, 1979.
12. The Bishops of the Mukachevo Eparchy. Pittsburgh, 1979.
13. Bishop Paul Gojdich, OSBM. Pittsburgh, 1980.
14. Апостол Христового Серця — Христофор Миськів, ЧСВВ. Рим–Прудентопіль 1980.
15. Ісповідники віри нашої сучасности. Мартиролог Української Католицької Церкви під совітами. Торонто–Рим, 1982.
16. “You Shall Be Witnesses Unto Me” – Martyrology of the Byzantine Catholic Church in Subcarpathian Ruthenia. Pittsburgh, 1985.
17. Bishop A. Chira – Prisoner of Christ. Pittsburgh, 1988.
18. Ужгородська унія та її творці (1646—1996). Рим 1996.
Статті:
1. Доля монахів і монахинь на Пряшівщині // Світло 6 (1958) 15–16.
2. Bishop Peter Gebej (1864–1931), Champion of the Holy Union // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 4 (10), вип. 1–4. Рим 1963, с. 293–326.
3. Чоловік Провидіння – єп. Діонисій Нярадій // Світло 9 (Торонто 1965) 354–357.
4. Тернистим шляхом Владики-Піонера (С. Ортинський, ЧСВВ) // Світло 3 (1966) 100–102; 4 (1966) 147.
5. Bishop P. Gojdich, OSBM // Eastern Catholic Life, Passaic, N. J., March 6 — April 3, 1966.
6. First Byzantine Bishop in America – S. S. Ortynsky, OSBM // Eastern Catholic Life, Passaic, N. J., March 20, 1966, с. 8.
7. Basilian reform in Transcarpathia // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 7 (13), вип. 1–4. Romae 1971, с. 143–178.
8. Василіяни – носії унійних ідей на Закарпатті // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 7 (13), вип. 1–4. Рим 1971, с. 272–282.
9. Restoration of the Greek-Catholic Church in Czechoslovakia // Ukrainian Quarterly 3 (New York 1973) 282–2296.
10. Василіянські протоігумени на Закарпатті // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 9 (15), вип. 1-4. Рим 1974, с. 152–166.
11. Анатолій Кралицький, ЧСВВ, як історик (1835–1894) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 9 (15), вип. 1–4. Рим 1974, с. 276–292.
12. Bishop John Bradač // Orientalia Christiana Periodica 49 (Rome: Oriental Institute, 1983) 130–152.
13. Пам’яті о. д-ра Іринея Назарка, ЧСВВ (1905–1976) // Український історик 1–2 (1977) 132–134.
14. St. Basil's correspondence with St. Athanasius of Alexandria» // Записки ЧСВВ, Сер. 2. – т. 10. Рим 1979, с. 25–38.
15. Владика Йосиф Гаганець, візитатор оо. Василіян // Записки ЧСВВ, Сер. 2. – т. 10. Рим 1979, с. 379–393.
16. Василіянська Провінція св. Миколая на Закарпатті // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 11 (17), вип. 1–4. Рим 1982, с. 131–164.
17. Спроба історії Румунської провінції св. Йосифа// Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 11 (17), вип. 1–4. Рим 1982, с. 208–220.
18. Мадярська Провінція св. Стефана (1947–1950) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 11 (17), вип. 1–4. Рим 1982, с. 221–226.
19. Американська Провінція Успення Матері Божої // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 11 (17), вип. 1–4. Рим 1982, с. 265–293.
20. Папська Семінарія св. Йосафата в Римі // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 11 (17), вип. 1–4. Рим 1982, с. 338–345.
21. Contribution of the Basilian Order to the Ukrainian Religious and Cultural Life // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 11 (17), вип. 1–4. Рим 1982, с. 439–450.
22. Життєвий шлях о. Гліба Г. Кінаха, ЧСВВ // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 12 (18), вип. 1–4. Romae 1985, с. 85–99.
23. Письменницька діяльність о. Гліба Кінаха, ЧСВВ // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 12 (18), вип. 1–4. Romae 1985, с. 103–116.
24. Отець Михайло Ваврик, ЧСВВ – як історик Василіянського Чину (1908–1984) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 12 (18), вип. 1–4. Romae 1985, с. 171–187.
25. Tribute to Bishop J. J. de. Camellis, OSBM (1641–1706) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 12 (18), вип. 1–4. Рим 1985, с. 374–418.
26. Церковна політика мадярів на Закарпатті // Збірник на пошану М. Чубатого, Записки НТШ , т. 205. Нью-Йорк–Торонто, 1987, с. 297–306.
27. Чернече життя Київської Руси в домонгольській добі (до половини ХІІІ ст.) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 13 (19), вип. 1–4. Romae 1988, c. 15–65.
28. Доба занепаду українського чернецтва (від половини 13-го до кінця 16-го століття) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 13 (19), вип. 1–4. Romae 1988, c. 66–91.
29. The Origin of Monastic Life in Rus’-Ukraine // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 13 (19), вип. 1–4. Romae 1988, c. 357–370.
30. Monasticism in the Ukrainian Church // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 13 (19), вип. 1–4. Romae 1988, c. 378–404.
31. Над могилою о. Мелетія М. Войнара, ЧСВВ // Український історик 1–4 (1988) 214–215.
32. Над могилою о. Мелетія Войнара // Український історик. 1–4 (1988) 214–215.
33. Чернече життя Київської Руси в Домонгольській добі (до половини 13-го століття) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 1, т. 48. Romae 1992, c. 19–69.
34. Доба занепаду українського чернецтва (від половини 13-го до кінця 16-го століття) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 1, т. 48. Romae 1992, c. 70–95.
35. Василіянська Провінція св. Миколая на Закарпатті // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 1, т. 48. Romae 1992, c. 383–416.
36. Спроба історії Румунської Провінції св. Петра і Павла // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 1, т. 48. Romae 1992, c. 461–472.
37. Мадярська Провінція св. Стефана // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 1, т. 48. Romae 1992, c. 473–478.
38. Американська Провінція Успіння М. Б. // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 1, т. 48. Romae 1992, c. 517–545.
39. Папська Семінарія св. Йосафата в Римі // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 1, т. 48. Romae 1992, c. 590–598.
40. Києво-Печерський Патерик (історико-літературний нарис) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 14 (20), вип. 1–4. Рим 1992, с. 41–83.
41. Протоігумен Йоанникій Ю. Базилович, ЧСВВ (Перший історик Закарпаття) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 14 (20), вип. 1–4. Рим 1992, с. 105–122.
42. The Union of Brest and Attempts to Destroy It // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 14 (20), вип. 1–4. Рим 1992, с. 152–170.
43. The Elevation of a Secular Priest, Peter Bilianskyj to the Episcopacy in 1780 // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 14 (20), вип. 1–4. Рим 1992, с. 227–238.
44. Митрополит Андрей Шептицький і закарпатські українці // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 14 (20), вип. 1–4. Рим 1992, с. 270–278.
45. Греко-католицька Церква під час Карпатської України // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 14 (20), вип. 1–4. Рим 1992, с. 302–308.
46. Мукачівська єпархія і Галицька митрополія // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 14 (20), вип. 1–4. Рим 1992, с. 314–320.
47. Де знаходився Полонинський монастир? // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 14 (20), вип. 1–4. Рим 1992, с. 321–323.
48. Іпатій Потій – провісник з’єдинення // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 15 (21), вип. 1–4. Рим 1996, с. 145–246.
49. Ужгородська унія та її творці // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 15 (21), вип. 1–4. Рим 1996, с. 247–300.
50. Мукачівський єп. Василь Попович (1796–1864) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 15 (21), вип. 1–4. Рим 1996, с. 375–395.
51. Екуменічне значення почитання св. Климента, Папи Римського, у Київській Русі // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 15 (21), вип. 1–4. Рим 1996, с. 460–475.
52. Митрополит Андрей Шептицький як монах-василіянин (з нагоди 50-ліття його смерти – 1944–1994) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 15 (21), вип. 1–4. Рим 1996, с. 476–486.
53. Протоігумен Йоаким Хома, ЧСВВ (1870–1931) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 15 (21), вип. 1–4. Рим 1996, с. 487–499.
54. Греко-католицька Церква під час мадярської окупації Закарпаття (1939–1944) // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 15 (21), вип. 1–4. Рим 1996, с. 500–520.
55. Професор Олександер Баран, історик Закарпаття // Український історик. 1–4 (1997) 112–120.
56. Церковна політика мадярів на Закарпатті» // Науковий Збірник Товариства Просвіти, вип. 2–3. Ужгород 1999, с. 49–58.
57. Греко-католицька Церква у період Карпатської України (1938—?1939)» // Науковий Збірник Товариства Просвіти, вип. 4. Ужгород 2000, с. 55–59.
Серед видань джерел, підготованих і здійснених о. Атанасієм Пекарем, ЧСВВ, слід виділити:
 1. Basilian reform in Transcarpathia: The Documents / ред. A. B. Pekar, OSBM // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 7 (13), вип. 1–4. Romae 1971, c. 179–226.
2. Some documents concerning the “Bradac affair”» // Записки ЧСВВ, Сер. 2. – т. 10. Рим 1979, с. 221–228.
3. «Записник» о. Гліба Кинаха, ЧСВВ, про початки реформи на Закарпатті / упоряд. А. В. Пекар // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 12 (18), вип. 1–4. Romae 1985, с. 117–164.
4. Documents concerning the Apostolic Visitation of the Basilian Fathers in Transcarpathia (1856–1858) / ред. A. Pekar // Записки ЧСВВ, сер. 2, секція 2, т. 13 (19), вип. 1–4. Romae 1988, c. 306–356.
 
Очевидно, що залучення названих праць до більш активного наукового обігу, дискурс із ними, слугуватиме збагаченню української історичної науки.
Володимир Мороз - кандидат історичних наук, науковий співробітник Інституту Історії Церкви УКУ

 З нагоди цього наукового заходу, Провінцією Св. Миколая була видана брошура з біографією о. А. Пекаря і загальним оглядом його Нарисів Історії Церкви Закарпаття, а також пам’ятна картка з фотографією о. Атанасія, його висловом і підписом, для усіх учасників.